Sektor ogrodniczy partnerem Narodowego Dnia Sportu

Owoce i warzywa są częścią aktywnego stylu życia. Dlatego producenci i przetwórcy zostali strategicznym partnerem Narodowego Dnia Sportu 2022. Inicjatywa powstała w ramach Core Teamu - forum współdziałania liderów i ekspertów branży ogrodniczej i przetwórczej. Współpraca producentów żywności i ludzi sportu ma zwrócić uwagę na to, że dobra forma tak naprawdę zaczyna się w kuchni, na talerzu i w szklance. Jubileuszowa 10. edycja będzie miała swój finał 18 września na błoniach PGE Narodowego w Warszawie. Każdy producent może promować się jako partner tego projektu, włączyć się i współorganizować wydarzenie lokalne lub uczestniczyć w evencie finałowym.

Zachęcamy do aktywności, poznawania nowych dyscyplin sportu i dbania o siebie. Organizujemy kilkaset różnych aktywności dedykowanych dzieciom, rodzicom, seniorom, bez względu na stan zdrowia i portfela. Jesteśmy zaszczyceni współpracą z państwem. Będziemy wspólnie edukować i promować rolę owoców i warzyw w codziennym odżywianiu
- mówi Oliwia Kujawa z Fundacji Zwalcz Nudę, koordynatorka Narodowego Dnia Sportu.

3 mln ćwiczących osób, 5 000 wydarzeń, 100 znanych sportowców – to liczby dotychczasowych dziewięciu edycji Narodowego Dnia Sportu, wielkiego święta, które promuje różne formy aktywności fizycznej. Szkoły, siłownie, orliki, związki sportowe i inne organizacje otwierają swoje drzwi, organizują bezpłatne treningi, wspólnie ćwiczą i promują zdrowy tryb życia. Co roku w Narodowym Dniu Sportu biorą udział dzieci, dorośli i seniorzy, a wielkim finałem wydarzenia jest piknik na błoniach PGE Narodowego w Warszawie.

Na czym polega Narodowy Dzień Sportu?

Promocje zdrowia i aktywnego trybu życia organizuje Fundacja Zwalcz Nudę, przy współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki. Cały rok trwają przygotowania. Zaproszeni do udziału w kampanii partnerzy – punkty sportowe z całego kraju – organizują u siebie bezpłatne treningi oraz dołączają do wielkiego pikniku w Warszawie na błoniach PGE Narodowego. W ten sposób powstaje program setek treningów w dziesiątkach dyscyplin sportowych. Całą serię wydarzeń fundacja zbiera pod jednym hasłem i nagłaśnia wielką kampanią: Narodowy Dzień Sportu. To właśnie jej partnerem są w tym roku producenci warzyw i owoców.

Na czym polega udział producentów w Narodowym Dniu Sportu?

Na udział producentów składa się wspólna komunikacja roli warzyw i owoców w odżywianiu osób aktywnych oraz prezentacja sektora podczas finału na błoniach PGE Narodowego.

Już dziś promowane są rekomendacje żywieniowe dla aktywnych. Są gatunki, które przygotowują własną komunikację. Przykład „ziemniaki w diecie sportowca”, „agrest w dobrej formie” czy „o związku soku z jazdą na rowerze”. Sektor odwołuje się do doświadczeń sportowców. Przykładem język i metafory sportowe włączane do edukacji żywieniowej, np. zmiana nawyków określana jako nie sprint a bardziej półmaraton.

Przygotowywane jest wspólne wydarzenie na Facebooku i grafiki promujące udział sektora w Narownym Dniu Sportu. Otrzymają je wszystkie kampanie, organizacje, tak by dotarły bezpośrednio do każdego producenta, który będzie chciał stać się częścią tego wydarzenia i wzmocnić komunikację - „zdrowie zaczyna się w kuchni, połowę tego co jemy w każdym posiłku powinny stanowić warzywa i owoce”.

To będzie pierwsza wspólna prezentacja całego sektora ogrodniczego. Razem możemy więcej, możemy budować świadomość podstawowej roli owoców i warzyw w codziennym jadłospisie, okazje konsumpcji i nawyki zakupowe. Współpracując chcemy też spotęgować działania promocyjne, które są realizowane. Przykładem program „Owoce i warzywa w szkole”, gdzie podjęliśmy działanie jako Core Team i wypracowaliśmy rekomendacje dla poprawy jego efektywności
- mówi Macie Majewski, Prezes Stowarzyszenia Sady Grójeckie, a w Core Teamie, lider zespołu ds. podniesienia konsumpcji jabłek.

- Taka promocja może być kolejną platformą współpracy całego sektora. Mając kilkaset wydarzeń w całej Polsce, włożymy wysiłek, żeby z przekazem dotrzeć do wielu producentów. Każdy, kto ma nawet mały areał, będzie mógł się stać częścią tego wydarzenia. Najpiękniejszym prezentem dla każdego producenta powinien być uśmiech konsumenta. Tu jest szansa na bardzo pozytywny przekaz. Nad tym wspólnie pracujemy – mówi Jacek Dębski reprezentujący projekt #WybieramPolskieJabłka.

 

Dołącz do Narodowego Dnia Sportu jako producent

Podczas finału na błoniach powstanie specjalna strefa „owoców i warzyw”.

Prezentacja owoców i warzyw organizowana jest przez: „Czas na polskie superowoce!” wspólny projekt producentów owoców jagodowych; projekt sadowników #wybieramPOLSKIEjabłka, producentów warzyw – „Moc Polskich Warzyw”, realizowane przez Federację Branżowych Związków Producentów Rolnych - projekty „Ziemniaki czy kartofle” i „Jedz Owoce i Warzywa – w nich największa moc się skrywa” - skierowany do dzieci przedszkolnych i młodszych klas szkół podstawowych; oraz organizowany przez Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków autora projektów „5 porcji warzyw, owoców lub soku” oraz „Apetyt na polskie”. Wspólnie stworzą stoisko z poradami dietetyków i strefę animacji dla dzieci. 

- Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) od dwóch dekad aktywnie angażuje się w szerzenie wiedzy na temat zdrowego odżywiania i aktywnego stylu życia. W realizowanych przez nas kampaniach edukacyjnych szczególny nacisk kładziemy na rolę warzyw, owoców oraz ich przetworów, takich jak np. soki, musy w prawidłowym odżywianiu. Nasza flagowa kampania „5 porcji warzyw, owoców lub soku” przez lata dotarła do milionów młodych i dorosłych ludzi z podpowiedzią, jak wdrożyć w życie zasady zdrowego odżywiania. Natomiast nasz ostatni projekt, „Apetyt na polskie”, to podkreślanie wartości polskich warzyw i owoców i zachęcanie konsumentów do sięgania właśnie po te produkty – powiedziała Barbara Groele, Sekretarz Generalny Stowarzyszenia KUPS.
 

Każdy kto chce promować fakt, iż warzywa i owoce powinny stanowić połowę tego co jemy w każdym posiłku – może dołączyć do wystawców.

Zaproszone są organizacje branżowe, grupy producencie, a nawet małe gospodarstwa, plantacje i sady. Udział jest bezpłatny lub z związany odpłatnością symboliczną. To zależy od tego czy wystawcy będą potrzebowali stoiska, na którym będą sprzedawali swoje produkty.

Producenci mogą także zgłosić własne lokalne wydarzenie sportowe.

Każdy, kto chce zorganizować trening w ramach Narodowego Dnia Sportu – może być to organizacja branżowa, grupa producencka, firma prywatna, klub lub np. gospodarstwo wspierające jakąś lokalną drużynę sportową – musi wypełnić prosty formularz zgłoszeniowy na narodowydziensportu.pl.
 

Jak to się stało, że producenci są tak blisko konsumentów?

Fundusz Promocji Owoców i Warzyw coraz ciekawiej integruje producentów i projekty realizowane przez branżowe organizacje. Każdy z osobna przybliża Polakom walory wybranych gatunków. Ale producenci już od kilku lat wspólnie realizują np. badania konsumpcji czy comiesięczne prezentacje dla dziennikarzy.

Współpracę przyśpieszyły dobre doświadczenia projektu „Połowa sukcesu”, w którym powstała wizja miejsca naszego sektora w codziennych decyzjach konsumenckich i strategia jej komunikacji. Zrozumieliśmy, że „połowę tego co jemy powinny stanowić warzywa i owoce”. To przedefiniowało postrzeganie promocji. Chcemy by owoce i warzywa były częścią zdrowego stylu życia
- mówi Witold Boguta, prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw

- Promując konsumpcję tworzymy pełne rekomendacje żywieniowe, m.in. te dla ludzi aktywnych. Pokazują one dobre proporcje zdrowego odżywiania. W taką edukację angażujemy producentów ryb, drobiu, mięsa, zbóż i roślin oleistych. Korzystamy z systemu identyfikacji wizualnej. Dokonujemy wspólnych zakupów materiałów promocyjnych. Producenci mają wiele okazji by poczuć wspólnotę celów i synergię. Słabość, jaką była liczebność sektora ogrodniczego, uczyniliśmy naszą siłą. Wspólnie oszczędzamy realne pieniądze i czas, docieramy szybciej i szerzej. Narodowy Dzień Sportu to dla nas okazja by szerzej powiedzieć, że Dobra forma zaczyna się w kuchni – dodaje Prezes Witold Boguta, w Core Teamie lider zespołu ds. komunikacji roli warzyw i owoców w żywieniu człowieka. 

Core Team to forum współpracy liderów i ekspertów branży owoców i warzyw. Przedstawiciele środowisk produkcji, przetwórstwa, nauki i doradztwa, postawili sobie za cel identyfikację wyzwań i ściślejszą współpracę. Połączono potencjał sektora owoców i warzyw. Jego częścią jest Zespół ds. komunikacji ich roli w żywieniu człowieka. Zespół zajmuje się wdrożeniem rozwiązań wypracowanych w ramach projektu „Połowa Sukcesu”. W wyniku podjętych działań partnerami dla siebie stają się różne projekty finansowane z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Prowadzone działania mają integrować wokół wspólnych aktywności jak najszersze środowiska producentów i przetwórców. Liderem tego Zespołu jest Pan dr Witold Boguta.

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, II edycja”.

Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Jak zorganizować własne wydarzenie sportowe w ramach Narodowego Dnia Sportu

Każdy, kto chce zorganizować trening w ramach Narodowego Dnia Sportu – może być to szkoła, organizacja pozarządowa, firma prywatna, klub, sekcja lub np. gospodarstwo wspierające jakąś lokalną drużynę sportową – musi wypełnić prosty formularz zgłoszeniowy na stronie www.narodowydziensportu.pl. Więcej informacji o możliwości współpracy znajduje się tutaj: www.narodowydziensportu.pl/strefa-partnera

Kategoria: