Trudne warunki na drogach

Zima w pełni, warunki atmosferyczne często się zmieniają. Od opadów śniegu do marznącego deszczu. Silne wiatry i częste zmiany temperatury. Powoduje to zmiany warunków drogowych a na kierujących pojazdami wymusza wzmożoną uwagę i ostrożność.
Zmienne warunki na drogach już kilka razy dały się mocno we znaki, zwłaszcza kierującym pojazdami. Zmienne temperatury powodujące topnienie i zamarzanie lodu na jezdni i opady śniegu. Takie warunki na kierujących pojazdami wymuszają ostrożność. W takich warunkach jest to jedyne rozwiązanie, bo żadne opony zimowe ani układy wspomagające hamowane czy jazdę nie zagwarantują bezpieczeństwa.
Paradoksalnie, im gorsze warunki na drodze, tym mniej zdarzeń z ofiarami w ludziach odnotowują policjanci. Znacznie zwiększa się natomiast ilość kolizji drogowych, tzw. stłuczek. Wynika to z faktu, że jeździmy zdecydowanie wolniej i rozważniej.

Istotne też jest to jak przygotowany jest pojazd. Czy nasze samochody, a co ważniejsze my jesteśmy do tego przygotowani? Analizując statystyki wypadków z ubiegłych lat, można wyciągnąć wniosek, że potrafimy się przystosować.

Jak przygotować nasz pojazd do zimowych warunków ?

Sprawą podstawową jest wymiana opon, na zimowe. Robi to już znaczna większość właścicieli pojazdów. Po zmianie opon natychmiast poczujemy różnicę w prowadzeniu pojazdu.

Dlaczego tak się dzieje?

Latem samochód najczęściej porusza się po suchej nawierzchni, a im większą powierzchnią opona styka się z taką właśnie nawierzchnią, tym szybciej pojazd hamuje. Tak więc, im mniej rowków na oponie tym lepiej, ponieważ większa powierzchnia opony styka się z jezdnią.

Opony letnie i zimowe różnią się też materiałem, z jakiego zostały wykonane. Efektem tego jest to, że opona letnia jest znacznie twardsza i lepiej „zachowuje" się gdy jest gorąco. Wystarczy jednak spadek temperatury poniżej 7 stopni Celsjusza i staje się twarda, zupełnie tracąc swoje właściwości i przyczepność.

Opona zimowa wygląda zupełnie inaczej, jest ponacinana w każdym miejscu, dzięki czemu wgryza się w śnieg, bardzo zwiększając przyczepność pojazdu. Materiał z jakiego jest wykonana sprawia, że dobrze sprawdza się w niskich temperaturach i nie traci sprężystości.

Trzeba jednak pamiętać, że gdy nawierzchnia jezdni jest poryta lodem, nawet najlepsze opony zimowe nie są w stanie zagwarantować bezpieczeństwa. Na lodzie każda opona traci przyczepność. Podobnie z wszelkiego rodzaju układami wspomagającymi jazdę czy hamowanie.

Podobnie jak z oponami jest z płynami do spryskiwaczy samochodowych, gdzie letnie i zimowe mają zupełnie inne parametry użytkowe i skład chemiczny. Wybierając zimowy płyn, warto kierować się temperaturą jego zamarzania. Powinna ona wynosić minimum -20°C. Używanie płynu o słabszych parametrach może skutkować np. tym, że zamarznie on prawie natychmiast po spryskaniu szyby czołowej pojazdu, a kierujący starci całkowicie widoczność w ciągu kilku sekund.

Pamiętajmy zatem:

- jeździjmy wolniej, na śliskiej nawierzchni droga hamowania znacznie się wydłuża, nawet gdy jest ono wspomagane przez systemy pojazdu;
- zachowujmy bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu;
- koniecznie stosujmy opony zimowe. Radykalnie poprawi to bezpieczeństwo i komfort jazdy;
- korzystajmy z zimowych płynów do spryskiwaczy, pamiętając jednocześnie o ich sprawności. Za niesprawny spryskiwacz kierujący może zostać ukarany mandatem;
- przed rozpoczęciem jazdy koniecznie należy usunąć śnieg z samochodu, oczyścić szyby oraz światła. Jazda zaśnieżonym samochodem może się zakończyć wysokim mandatem;

I co najważniejsze, nic nie zastąpi zdrowego rozsądku i ostrożności.

Zespół Prasowy KWP zs. w Radomiu/A.L.

07.01.2015

Kategoria: